Veelgestelde vragen

veelgestelde vragen

Logisch dat je vragen hebt of dingen wilt weten over de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ). Op deze pagina proberen wij zo goed mogelijk antwoord te geven op veelgestelde vragen

Mis je een vraag of volstaat het geformuleerde antwoord niet? Neem dan contact met ons op via het contactformulier op deze website. 

Deze pagina wordt steeds aangevuld met veel voorkomende vragen.  

Behandel(inhoudelijke) vragen

U kunt uw medicatie altijd opnieuw aanvragen tijdens uw afspraak bij uw behandelaar. Is uw medicatie op, en heeft u op korte termijn geen afspraken staan kunt u bellen met het algemene telefoonnummer.

U kunt op het aanmeldformulier bijzonderheden noteren. Bijvoorbeeld als u al bekend bent bij een bepaalde behandelaar, liever een vrouwelijke of juist mannelijke behandelaar wilt, of als u bijvoorbeeld geen Nederlands spreekt. Dit kunt u ook met uw huisarts bespreken, hij of zij kan dit dan op de verwijzing noteren. Wij zullen ons best doen om een behandelaar te vinden die bij u past.

Psygro heeft geen spoed of voorrangsplekken. Mocht u een familielid hebben die al in behandeling is bij Psygro, bijvoorbeeld uw kind(eren) of ouder(s), dan komt u in sommige situaties eerder aan de beurt. 

Elke behandeling is anders. Aan het begin van uw behandeling maakt u samen met uw behandelaar een behandelplan. U bespreek dan met welke regelmaat jullie elkaar zien en voor hoe lang.

Als uw kind ouder dan 16 is, is hij of zij voor de medische wet volwassen. Dit betekent dat wij geen gegevens mogen delen met u over de behandeling van uw kind zonder dat wij daar toestemming voor hebben gekregen van uw kind.

Algemene vragen

Als u verhinderd bent, kunt u uw afspraak tot 24 uur voor de afspraak kosteloos annuleren. Als u de afspraak later annuleert zijn wij genoodzaakt om de tijd die voor uw behandeling is gereserveerd bij u in rekening te bergen. U ontvangt in dat geval  een factuur van €80,00. U kunt uw afspraak verplaatsen of annuleren via het algemene telefoonnummer. 

U kunt bij uw aanmelding aangeven dat u al eerder in behandeling bent geweest. In de meeste gevallen heeft u een nieuwe verwijzing van uw huisarts nodig.

Psychiatrische behandeling via Psygro wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. Wij hebben contracten met alle zorgverzekeraars. De zorg die door Psygro wordt geleverd valt net als andere medisch specialistische zorg onder het wettelijk verplichte eigen risico. Uw verzekeraar kan u dus een rekening sturen tot maximaal het jaarlijks vastgestelde eigen risico. Psygro declareert uw behandeling rechtstreeks bij de zorgverzekeraar.

Wij hebben locaties in Zaandam, Purmerend en Amstelveen. Op onze locatie in Amstelveen worden alleen jeugdige behandeld. Bekijk de pagina ‘locaties’ voor meer gedetailleerde informatie.

Als u medische zorg nodig heeft, moet u een geldig identiteitsbewijs laten zien. De legitimatieplicht in de zorg geldt voor iedereen, dus ook voor minderjarigen jonger dan 14 jaar.

Geldig identiteitsbewijs in de zorg

U kunt zich identificeren bij ons met een geldig Nederlands paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument.

Identificatieplicht in de zorg ook voor kinderen

Ouders moeten voor hun kinderen een geldig legitimatiebewijs hebben als ze naar een zorgverlener gaan. Anders dan de algemene identificatieplicht is er in de zorg geen leeftijdsgrens. De identificatieplicht geldt vanaf de geboorte.

De financiën van de jeugdzorg worden bij de gemeente aangevraagd. Zodra een patiënt 18 jaar is gaat hij/zij over naar de zorgverzekeringswet (ZVW).

"Medewerkers van Psygro zijn altijd bereid om antwoord te geven po je vragen"

Psygro staat voor een open en transparante (werk)cultuur. Een zorgvraag is bij ons in goede handen. Als wij iemand niet goed genoeg kunnen helpen, zijn wij daar op voorhand eerlijk in. Samen met collega’s en andere instanties zoeken wij altijd naar de best mogelijke zorg.